Mår kasst..

Fick en länk skickad till mig, läste den.. Lät lite som mitt problem:

"Håll koll på pulsen, i förkylningstider.
Hamnat i en ond cirkel med träning och förkylningar?
Håll koll på pulsen, skynda långsamt och lyssna på kroppen.
– Om du bara känner dig snuvig utan feber är det inte farligt att träna, säger Dr Anders Stålman.

Föreställ dig att du är förkyld. Det betyder att kroppens armé (de vita blodkropparna) jobbar på högvarv för att skydda dig från att bli ännu sjukare. Lägg då till stress och ett pulshöjande träningspass som är en stor ansträngning för kroppen. Det blir en dålig kombination.

Känner du kanske igen dig? Mycket jobb, små barn som ständigt är förkylda och du vill äntligen komma igång med träningen. Det går kanske bra en vecka, sen får du också den där seglivade förkylningen som aldrig tycks gå över. Frustrationen över att aldrig komma i form och aldrig bli riktigt frisk kan vara enormt jobbig för många. Du är inte ensam.
– Oftast beror det på att man har en dålig grundkondition eller att man går ut för hårt under en kort tid. Då orkar inte kroppens immunförsvar stå emot, säger Dr Anders Stålman vid sektionen för artroskopi och idrottsmedicin vid ortopeden på Karolinska Sjukhuset i Huddinge.

Lyssna på signalerna

Även stress sänker immunförsvaret. Men det finns ett enkelt knep att bygga upp immunförsvaret istället för att bryta ner det. Helt enkelt genom att träna regelbundet året om. Tänk även på helheten i ditt liv. Om du sover eller äter dåligt eller gör något annat som skulle inverka negativt i ditt liv.

Var går gränsen vid att vara lite sjuk eller vara för sjuk i träningssyfte? – Du ska inte träna om du har feber, har en allmän sjukdomskänsla, om du har en djup skorrande hosta och känner dig mör i musklerna, säger Dr Anders Stålman. Inte heller om du har en halsfluss med streptokocker eller körtelfeber.

Om man trots allt tränar på, utan att lyssna på kroppens signaler, så finns det en risk att det leder till lunginflammation. Och vill det sig riktigt illa så kan det sätta sig på hjärtmuskeln och leda till hjärtmuskelinflammation. En sådan inflammation kräver två till tre månaders vila. Så det lönar sig att vara lyhörd på signalerna.

– Om du går omkring och känner dig lite snuvig, men inte har någon feber är det helt ok att träna, menar Dr Stålman. Det gäller att hålla koll på sin puls så att den inte rusar iväg ovanligt högt. Det är i så fall ett tecken på att du ska varva ner."



Det var ju tänkt att jag skulle rida idag men jag vaknade tidigt i morse och tokhostade, kändes som jag hade feber. Blä! Så jag beslöt mig för att somna om igen.. Klev inte upp förän halv ett och nu sitter jag och dricker te med honung och kollar på film. Börjar må illa nu oxå.
Det är så tråkigt att va sjuk!!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0