Kossor, kossor och mera kossor=)

Japp, då har jag, Sanna, Emma och Marit avvärkat vår 24 timmars studie i en riktigt fin laggård i Oviken.
Jag hade packa täckjacka o täckbyxor och hade ställt in mig på att typ bo i ett bås tillsammans med en ko. Men vi hade det riktigt lyxigt. På övervåningen fanns det ett varmt fint rum med spis och diskbänk och ett stort matbord och så hade vi ett stort fönster ut mot kossorna, så man såg allt ifrån rummet. Nice. Som att va på bio ungefär, haha.

Vi började med att sitta i 2-timmars pass, jag o Sanna satt första. Vi delade upp det så hon skulle kolla var 10:e minut vad som hände i vissa områden i laggårn, hur många kossor som befann sig där och vad dom gjorde.
Jag hade 4 speciella kossor att hålla koll på hela tiden. (Vi hade målat dom med rosa, lila och grönt, cirklar, kryss och fyrkanter för att lätt se dom utvalda 4 bland alla kossor. Haha en stackars ko hade en stor rosa fläck över hela röven.) Jag döpte om dom till Pricken, Rutan, Rosaröven o Jerseyn:)

Iaf så var det rätt intressant att kolla på dom, lite mycket att skriva ibland när alla 4 kor gjorde olika saker samtidigt. Men kul att se, en ko låg mesta delen av dygnet, en for runt mest hela tiden, kaxade sig och bufflades med dom andra. En hon var riktigt smart, stod och väntade med spetsade öron när någon gick in i kraftfoderautomaten, väntade till maten trilla ner och så knuffa hon bort den kon som skulle äta och tog hennes mat..

Vi satt först kl 13-15, 17-19, 21-23, sen 02-05, 8-11,30. Under 2-timmars passen var vi alla uppe men sen under 3timmars passen försökte vi sova men jag somna ju fan aldrig så jag sov kanske 3 timmar sammanlagt under dessa 24 timmar. Efter vårt sista pass så la jag mig med Sannas lilla Chihuahua Minna på en madrass och blocksomna, var så jävla trött när dom väckte mig och vi skulle packa ihop. (Gillar nästan Chihuahua nu, men bara nästan och bara Sannas Minna)
En liten kossa har rätt enformigt liv, äta, sova, mjölkas, bråka lite, filosofera lite.. Dygnet runt. Dom flesta låg på natten men det var alltid några som gick omkring, åt och mjölkades även då.
Dom hade mjölkrobot där och vilken cool uppfinning! Hur kom man egentligen på en sån avancerad maskin?! Helt sjukt!

Kom väl hem vid 3 kanske, tog en macka och däcka i soffan.
Fortsättning på kvällen följer i nästa inlägg:P
Bilder kommer sen för jag glömde batteriet till kameran så jag får stjäla Emmas bilder sen=)



Kommentarer
Postat av: Emma R

Några av bilderna finns i min blogg och några kan jag maila om du skickar mig din mailadress! :-)



/Emma R

2009-11-09 @ 23:18:43
URL: http://emmarasmusson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0