Respekt!?

Jag funderar på vad folk får ut av att vara otrevliga och spydiga mot andra människor. Och varför dom är det? Är det bara för att dom är så sjukt osäkra på sig själva? Eller har dom ingen empati och medkänsla för andra? Måste dom försöka trycka ner andra för att må bättre eller är dom bara född så jävla eleka och respektlösa? Det finns ju folk som har sjukdomar eller defekter i hjärnan som gör att dom verkligen inte förstår rätt eller fel.

Men i dagens samhälle kan det inte bara vara fel på folks hjärnor..:S Jag tror det beror mkt på att vi gör mkt mindre idag än förr. Det är mkt mer störda data och tvspel, lagen är ändrad, man får inte aga barn längre, vilket iof är bra, man ska ju inte få respekt för att folk är rädd att bli slagna.
Men man får ju knappt höja rösten förän man blir anmäld för misshandel. Lärarna har ingenting att komma med längre, ingen lyssnar, ingen har respekt.. 

Förut var barnen ute mera och lekte och verkligen umgicks för det fanns inte Facebook, msn och blogg och ingen hade mobiltelefon. Man fick "jobba" lite för "bröfödan", nu snackar vi inte för 100 år sen utan det känns som att det var stor skillnad bara från när jag var liten och nu.
Barnen fick hjälpa till mera hemma med att tex städa rummet, plocka i diskmaskinen osv.
Visst det finns säkert många som gör det nu med.. Men...
Äh jag vette fan. Tillbaka med respekten!!!

Jag har mött alldeles för många nu på sista tiden, både folk i min närhet och andra som jag inte umgås med, nära vänner som har såna människor i SIN närhet... (Även äldre)
Men speciellt unga människor, det finns ingen respekt längre! När jag var yngre så var man ju "rädd" för dom äldre. Aldrig att man skulle mopsa upp sig mot dom!
När jag gick i 1:an (lågstadiet) då var vi skiträdda för 3:orna. När jag var till min gamla högstadieskola för några år sen och gick över skolgården ropar en liten unge som kanske gick i fyran jävla hora efter mig, WHAT!?
Hade aldrig sett ungen förut och jag gick bara förbi och låtsades som jag inte hörde.
Jag har jobbat på dagis ett tag, tom där kallar en del av barnen fröknarna för fula saker, slår varandra och är allmänt kaxiga:S

När jag var liten och tränade massa sporter då LYSSNADE man på sin tränare. Pratade med en vän som är danslärare, hon berättade att det är STOR skillnad i respekt på ungarna nu och för 10 år sen! Jag kan bara hålla med!

Jag förstår inte vitsen! Vill man inte att folk ska tycka om en och respektera en? 
Än idag när jag träffar någon som är äldre, det behöver inte ens vara mer än nåt år så känner jag att jag måste bete mig mot denne eftersom jag är yngre. Men det finns ju såklart idioter som är äldre men då försöker jag hellre inte beblanda mig med dom än att börja va lika otrevlig tillbaka.

Jag säger inte att jag är felfri för jag har nog sagt och gjort mycket dumt oxå men jag försöker iaf att tänka mig för innan trots att det ibland är jävligt svårt!

Nog om detta, man skulle ju kunna skriva ett inlägg som är 40 sidor långt men det ids jag inte.
Jag får bara se till att vara en bra förebild för mina närmsta, syskonbarn, gudbarn osv och se till att hjälpa dom in på rätt bana. Och än så länge så är mina syskonbarn supernice=) Love U! ♥

Kommentarer
Postat av: Anna

sjukt bra inlägg! jag kan inte mer än att hålla med. fattar inte varför dagens ungar inte har lärt sig att respektera dom som är äldre?!

2010-04-29 @ 09:39:26
URL: http://mongoanna.blogg.se.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0