Yoga.

Det borde seriöst gå att Ctrl S:a när man skriver inlägg!!!
Hatar när allt bara försvinner, tur jag inte hade hunnit lägga upp bilder för då hade jag hettat riktigt!

Nu har jag käkat och lugnat nerverna och det jag skulle skriva om yoga var att det är en bra träning. Man tränar styrka, smidighet och det är både jobbigt, svettigt och sjukt skönt. Egentligen borde man köra hemma varje dag.
Jag testade yoga första gången i Australien när Jen tog med mig dit och det var tokbra, härlig grupp, bra instruktör och svåra övningar. Jag lärde mig massor men nu är väl allt glömt.
Ska faktiskt försöka dra igång lite träning här hemma sen. Jag ska inte bara bli vältränad utan även smidig;)

Här är en bra bildserie för en enkel solhälsning med bra förklaring på vad man ska tänka på=)

Solhälsning - bilder



Berget. Stå med tårna framåt, knäna mjuka, axlarna mjuka, handflatorna mot varandra framför hjärtat. Namaste, hälsningsposition.


Andas in genom näsan och böj mjukt bakåt med armarna över huvudet.


Andas ut och böj framåt.


Sätt om möjligt ner händerna mot golvet med raka ben, eller böj lätt på knäna.


Andas in och kliv bak med höger fot, om det känns bättre sätt ner höger knä mot golvet, titta uppåt, lyft i bröstet.

Andas ut, bak med vänster fot också, kom i hunden, försök sätt ner båda hälarna i golvet, raka ben, lång rygg, släpp i nacken....
Sjunk ner på knäna, andas in och ...

..smyg fram....


...till en kobra. Försiktig med ryggen, lång hals, så mycket som möjligt av underkroppen i golvet, försiktig med nacken.

Andas ut och kom tillbaka till hunden.


Andas in och kliv fram med höger fot

Andas ut och gå upp med benen raka (rulla upp)


Andas in och böj mjukt bakåt med armarna över huvudet

Andas ut och kom tillbaka till berget och namaste, hälsningsposition.
Upprepa max 12 ggr.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0