All at once!

Vet inte riktigt vart jag ska börja, det hinner ju hända så mycket när man inte bloggar på flera dagar. Kollade vad jag egentligen skrivit senaste tiden och det var ju inte så mkt spännande :P
 
Jag och Baileyz åkte ju upp till Arvidsjaur för typ 2 veckor sen. Fast det började redan på lördagen den 25 då det var Försvarsmaktens dag och jag, Malin och Micke skulle vara med på stan en sväng och visa upp oss och sen dra upp till Teknikland. Vi körde lite enkla lydnasgrejer på stjärntorget, gick lite fot medan kåren spelade och körde läggande under gång, sen kom det fram en tant och pratade med mig och då var Bailarn så duktig som låg kvar. Sen var det en massa folk som tyckte han var så fin. Han är fin lilla bruningen =)
Lite bilder.

På stan.

Den lilla hästen fick jag rida på senare under dagen =)

Jag och Bailarn körda slalom mellan plankorna ;)


Som det står i programmet skulle det vara hunduppvisning och jag fick i uppdrag att rådda det, spännande. Men lite hedrande ändå att Major Rösth lämnade över det ärofyllda uppdraget ;)
Jag, Malin och Micke tränade lite dagen innan och gjorde en rutin och det blev helt okej. Under dagen körde vi 2 uppvisningar och hundarna var duktiga. Vi började med att sitta i en bandvagn och visade urlastning, sen körde vi lite funktionslydnad, gick runt varann, la hundarna brevid varann, kallade in en åt gången m.m. Baileyz var så duktig, det var superkul! :D
Och det bästa var att när vi satt i bandvagnen hade det blivit en miss med tider så helt plötslig kom ett gäng åkandes i en annan bv och hoppade ut och toksköt med en massa AK4or och Bailez blev jättetaggad och tittade ut genom fönstret och tyckte det var svinkul! :D Han som varit så skottberörd ett tag. Hoppas, hoppas det vänt nu!
Mera bilder, från Teknikland.


Jag och Bailarn hittade en agilitytunnel!



Många vovvar ;)
Ridande militär!


Sen var det ju det här med Arvidsjaur.
Jag hängde ju med Malin på söndag morgon upp till jauret, sov inte mkt den natten. Vi var ju på firmafest på Murklan efter att ha varit på Teknikland hela dagen, det var middag och en massa snack, mkt trevligt. Vi for hem runt tolv men sen hade inte jag packat så jag tror väl vi somna kanske 3 och kl 6 skulle vi bli hämtade. Nice!
Vi kom iaf upp vid 10 tror jag, fick käka lunch och gå igenom hur dygnet skulle se ut. Sen bar det iväg ut i skogen, i regnet. Det regnade hela tiden, drygt! Men det var jäkligt kul. Det var 27 holländare uppdelade i 6 el 7 grupper och det var bara jag och Malin som var hundförare och vi hade en varsin kille med oss. Så det var vi 4 som skulle jaga dom 27, hehe.
Det började iaf svinbra för mig och Bailarn då vi direkt när vi stannade på ett ställe och bara skulle kolla om han fick nys på nåt, och då började han vinda och sen spårade han som en tok, dessutom såg vi fotspår i myren, bra bekräftelse för mig som hundförare! Så då selade jag på, hoppade i stridsvästen och så drog jag och Johan iväg och Bailarn han spårade och spårade i flera timmar. Så himla duktig! Genom myr, bäckar, skog, mossor m.m. Duktiga, duktiga vovve! Och fy satan vad varmt det blev! Jag var tvungen att ta av mig regnbyxorna, man blev ju lika blöt av fukt som av regnet, fast det andades bättre utan ;)
Bailarn tappade iaf spåret till slut då vi kom upp på en torr liten väg/stig. Han fick cirkulera lite och sen valde han att följa vägen åt ett håll men han var inte alls lika på så jag anser inte att han spårade då. Men vi bestämde iaf att vi patrullerar vägen så det gjorde vi, en ganska lång bit. Sen vände vi och patrullera åt andra hållet och efter ett tag så dyker en av grupperna upp! Dom ser oss och försvinner in i skogen! Och vi efter! Jäklar vilken puls man fick, svinkul!!! Efter en liten bit så kom vi ikapp en kille och sen ropa han på sina vänner. Det var sagt att vi skulle diskutera lite om vi stötte på nån grupp.
En av dom berätta att när dom hade stuckit in i skogen efter sammanstöten så hade en kille lagt sig ner och jag och Baileyz hade sprungit förbi bara ett par meter ifrån han och jäklar vilken puls han hade haft, han var helt uppskruvad, haha!
Vi stötte på 3 el 4 grupper tror jag under övningen, Bailarn var riktigt duktig och det var superkul att vara iväg på en sån "riktig" övning.
Dom ansvariga var nöjda med oss och vi är välkommna nästa år igen om Holländarna kommer då. Kan vara att dom väljer Kreta då, där dom egentligen skulle varit i år, särskilt efter att ha varit ute i konstant spöregn i över ett dygn, hehe. Det var faktiskt en grupp som bröt övningen för att dom mådde så dåligt. Dom hade ju varken mat eller nåt annat med sig, bara ett ombyte med torra kläder men det öste ju ner och dom sov ute i skogen och bara 4 grupper av alla hade lyckats göra upp eld. Det snöade tom på ett av ställena vi var på, uppe på ett berg...
Några bilder från övningen. Tog tyvärr knappt några.
Skitfula kläder hade vi, för att vi SKULLE synas. Men min fiskarhatt var awesome mot regnet!
Jag och Malin fick en present =)
Och så fort vi lämnade Arvidsjaur kl 17 på måndagen kom solen...
 
Det är iaf riktig roligt att jobba med Bailarn och man blir så pepp att träna, det finns så himla mycket vi måste träna på! Det blev aldrig att vi jobbade på natten i Arvidsjaur, vi avslutade runt 22 och fick åka in och sova, vilket var jäkligt skönt och bra för hundarna att få vila inomhus. Men rätt som det är så behöver man jobba i mörker så det ska vi absolut träna på!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0